"V-am chemat ca să vă scoatem din statistică, şi ca să vă ajutăm să uitaţi de amara voastră fericire numărată sau mai degrabă de numărul vostru de ordine din acel spaţiu, din acel hău în care aţi pătruns. V-am chemat să vă aducem într-un spaţiu închis, dar unde lucrurile nu se numără, unde nu există comutativitate, şi unde fiecare lucru este ceea ce este, în aşa fel încât oamenilor de aci le-a plăcut să vadă fiinţă şi vrere până şi în lucruri şi pietre, spunând: "Căci şi muntele că-i munte, încă are doruri multe".
V-am chemat ca să vă redeşteptăm dorurile ... "
Primul poem filosofic - Constantin Noica

miercuri, 23 martie 2011

La poarta neantului (dezbatere II)

M-am gândit să revin cu o nouă poezie, și de data aceasta, aparținând domnului Calistrat Costin, cu care v-am obișnuit din postul anterior. Sper să vă placă și să meditați îndelung la ea, pentru că merită :)!

Adie-n eter un „vânt de mare farsă” -
Veche, încâlcită, mohorâtă poveste;
„dați-mi un dram de țărână și voi crea o
altă lume” -
asta s-o crezi tu, bătrâne Immanuel Kant;
dar ca dorință și deșartă visare poeticească
de filosof cu geniu,
merge
(a voi să fii tu un nou Dumnezeu
e un lăudabil viciu omenesc
aproape nepedepsit!);
în zori, când câinii se potolesc
și nu mai latră ca nebunii,
pe oameni îi prinde urâtul,
starea aceea de ușoară beție
când timpul moare;
lumea s-a-nrăit, drace,
lumea suntem noi
(de unde alt Dumnezeu?!);
coroană de spini, vis răstignit în vis,
dureros, cruce pe cruce;
aproape-am murit, slavă ție, pământe,
cimitir frumos,
la poarta neantului zace stârvul omului...

O imagine foarte frumos conturată a condiției omului, din nou... Mi se pare extrem de profundă. Refuz să comentez pe baza ei, cred că ar avea un efect mai deosebit asupra cititorilor dacă încercați să o meditați și să o înțelegeți singuri. Aștept păreri despre cuvintele poetului :)!


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu