"V-am chemat ca să vă scoatem din statistică, şi ca să vă ajutăm să uitaţi de amara voastră fericire numărată sau mai degrabă de numărul vostru de ordine din acel spaţiu, din acel hău în care aţi pătruns. V-am chemat să vă aducem într-un spaţiu închis, dar unde lucrurile nu se numără, unde nu există comutativitate, şi unde fiecare lucru este ceea ce este, în aşa fel încât oamenilor de aci le-a plăcut să vadă fiinţă şi vrere până şi în lucruri şi pietre, spunând: "Căci şi muntele că-i munte, încă are doruri multe".
V-am chemat ca să vă redeşteptăm dorurile ... "
Primul poem filosofic - Constantin Noica

sâmbătă, 19 februarie 2011

FILOSOFIA, DRAGOSTEA MEA

 
Astăzi nu se întâmplă nimic şi nu se împlineşte nimic, nu este o zi aniversară şi totuşi, astăzi este zi de sărbătoare. Astăzi şi fiecare zi în care iubeşti şi trăieşti o declar zi de sărbătoare. Astăzi eu îmi declar dragostea cu glas ridicat spre cer şi oameni, dragostea pentru filosofie, dragostea pentru oameni şi viaţă.
Am fost întrebată de nenumărate ori : Ce este filosofia? Sincer mi-am pus şi eu această întrebare şi am căutat, la început, răspunsuri în cărţi şi la oameni mai citiţi şi mai culţi decât mine. Am citit în cărţile marilor filosofi o multitudine de definiţii. Nu voi sta acum să vi le repet şi nu pentru că nu ar fi fost deosebite sau valoroase, ci pentru că erau prea contradictorii şi pe mine mă nedumereau şi mă nemulţumeau.
Am descoperit totuşi un lucru esenţial în aceste căutări de definiţii şi anume că întreaga cultură şi ştiinţă actuală a început de la filosofie şi prin filosofie. Apoi ca şi copiii odată ajunşi la vârsta  maturităţi, la momentul potrivit, ştiiţele şi-au părăsit părinţii pentru a se dezvolta şi a creşte separat de aceştia.
Am renunţat la acest demers de căutare în afara mea şi în cele din urmă am căutat răspunsul în sufletul meu. Definiţia filosofiei, găsită în adâncurile sufletului nu este o definiţie ştiinţificăa şi nu are pretenţia de a fi adoptată şi de alţii.
Filosofia este demersul interogativ asupra adevărului ce se ascunde în spatele prejudecăţilor şi a aparenţelor, este căutarea nesfârşită a esenţei omului şi a vieţii în ansamblul ei. Astfel toate întrebările sufletului meu sunt şi devin întrebări filosofice, întreaga mea viaţa şi întreaga voastră viaţă devine filosofie.
Voi fi criticată probabil că astfel cobor în derizoriu filosofia, dar nu mă voi apăra. Cine vrea să înţeleagă va înţelege şi va iubi filosofia cu căderile şi urcuşurile sale, cu piscurile şi abisurile ei, vor iubi fiecare eroare şi revenire, şi critică şi adevăr pe care filosofia l-a descoperit. Vom iubi împreună, această căutare a esenţelor şi a Ideilor împreună cu Platon şi Aristotel şi vom critica întreaga gândire filosofică cu Nietzsche, vom fi condamnaţi la libertate şi responsabilitate de către Sartre, dar mai presus de toate vom iubi şi vom căuta înţelepciunea filosofiei.
Filosofia este un mod de a trăi şi de a privi şi înţelege viaţa, aş zice eu singurul mod conştient de ceea ce se întâmplă în sufletul nostru. Filosofia se întreabă despre toate şi caută răspunsuri peste tot, filosofia este o stare efervescentă de cautare, de răscolire, de răstălmăcire şi de interpretare şi reinterpretare. Filosofia este iubire şi dăruire, dar nu orice fel de iubire, ci iubire de înţelepciune.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu